Sov dig smal

Låt din kropp bestämma - Steg-för-steg-guide Detlef Pape, Elmar Trunz-Carlisi, Rudolf Schwarz, Helmut Gillessen
Köp boken

Utgivningsdag: 2011-01-03
Recensionsdag: 2011-01-17

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Vad händer i kroppen innan, under och efter en måltid? Vad är det som gör att vi blir tjocka? Och hur påverkar hormonerna oss? Den här boken bygger på internationell forskning och lär oss att gå ner i vikt genom att lyssna på våra kroppar och följa vår naturliga rytm! Detaljerat och pedagogiskt beskrivs hur människans fysik fungerar och vad vår kropp egentligen behöver.
Ta reda på vilken "urtyp" du är. Är du nomad eller bonde? Ett enkelt test medföljer, där man får ange sitt BMI, midjemått och blodtryck samt besvara ett antal frågor. När du vet vilken typ du är kan du börja leva i takt med din egen "biorytm".
När vi har koll på vilken typ vi är och hur vi ska följa vår naturliga rytm kan vi hålla insulinet i schack och slippa blodsockerfall och humörsvängningar. Vi är gjorda för att röra på oss och behöver mycket dagsljus för att kunna ta upp näringsämnen och vitaminer. Därför mår vi mycket bättre om vi kan anpassa vårt dagliga liv så gott det går efter vår inre klocka. Om vi äter och vilar vid rätt tidpunkter, så underlättar vi kroppens återhämtningsförmåga och håller oss friska och starka. Att lägga sig tidigt är bra eftersom vi egentligen är gjorda för att följa dagsljusets rytm. Under vilan kan kroppen återhämta sig och om man har ätit rätt under dagen kommer den att förbränna massor av fett under sömnen! Här finns program som är lätta att genomföra!
Kostråden skiljer sig åt mellan nomader och bönder. Vissa bör t.ex. äta kolhydrater till frukost och mer proteiner framåt kvällen. Men maten ska inte vara någon specialdiet och bantningskur, utan en väl sammansatt kost som man kan äta jämt för att hålla en stabil vikt. I boken finns recept för varje dag – enkla, lättlagade och goda. Man behöver inte följa något krångligt regelverk, bara några enkla principer som går lätt att komma ihåg.
Boken innehåller också en träningsguide med betoning på hur man integrerar träningen i sin vardag. Även här ska man tänka på att anpassa sig till den naturliga rytmen och "bioklockan", dvs. viss träning passar på morgonen, annan mitt på dagen och en tredje framåt kvällen.
Innehållet i Sov dig smal baseras på internationell vetenskap och är sammanställt av läkaren Dr Detlef Paape. Det går främst ut på att bekämpa övervikt genom kunskap. Att lära sig känna av kroppens signaler och skilja på verklig hunger och tröstätande, ritualer eller slentrianbeteende. Boken har blivit en enorm succé i Tyskland, med en miljon sålda exemplar, och innehåller program som kan ge individuellt anpassad hjälp.

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2011-01-17 Genre: Familj & hälsa Översättare: Corinna Müller Formgivare: Marianne Lilliér Thema-kod: Familj och hälsa Mått: 175 x 246 x 15 mm Vikt: 488 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789155256630 (2011-01-03)

Sov dig smal

Låt din kropp bestämma - Steg-för-steg-guide Detlef Pape, Elmar Trunz-Carlisi, Rudolf Schwarz, Helmut Gillessen
Köp boken

Utgivningsdag: 2011-01-03
Recensionsdag: 2011-01-17

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Vad händer i kroppen innan, under och efter en måltid? Vad är det som gör att vi blir tjocka? Och hur påverkar hormonerna oss? Den här boken bygger på internationell forskning och lär oss att gå ner i vikt genom att lyssna på våra kroppar och följa vår naturliga rytm! Detaljerat och pedagogiskt beskrivs hur människans fysik fungerar och vad vår kropp egentligen behöver.
Ta reda på vilken "urtyp" du är. Är du nomad eller bonde? Ett enkelt test medföljer, där man får ange sitt BMI, midjemått och blodtryck samt besvara ett antal frågor. När du vet vilken typ du är kan du börja leva i takt med din egen "biorytm".
När vi har koll på vilken typ vi är och hur vi ska följa vår naturliga rytm kan vi hålla insulinet i schack och slippa blodsockerfall och humörsvängningar. Vi är gjorda för att röra på oss och behöver mycket dagsljus för att kunna ta upp näringsämnen och vitaminer. Därför mår vi mycket bättre om vi kan anpassa vårt dagliga liv så gott det går efter vår inre klocka. Om vi äter och vilar vid rätt tidpunkter, så underlättar vi kroppens återhämtningsförmåga och håller oss friska och starka. Att lägga sig tidigt är bra eftersom vi egentligen är gjorda för att följa dagsljusets rytm. Under vilan kan kroppen återhämta sig och om man har ätit rätt under dagen kommer den att förbränna massor av fett under sömnen! Här finns program som är lätta att genomföra!
Kostråden skiljer sig åt mellan nomader och bönder. Vissa bör t.ex. äta kolhydrater till frukost och mer proteiner framåt kvällen. Men maten ska inte vara någon specialdiet och bantningskur, utan en väl sammansatt kost som man kan äta jämt för att hålla en stabil vikt. I boken finns recept för varje dag – enkla, lättlagade och goda. Man behöver inte följa något krångligt regelverk, bara några enkla principer som går lätt att komma ihåg.
Boken innehåller också en träningsguide med betoning på hur man integrerar träningen i sin vardag. Även här ska man tänka på att anpassa sig till den naturliga rytmen och "bioklockan", dvs. viss träning passar på morgonen, annan mitt på dagen och en tredje framåt kvällen.
Innehållet i Sov dig smal baseras på internationell vetenskap och är sammanställt av läkaren Dr Detlef Paape. Det går främst ut på att bekämpa övervikt genom kunskap. Att lära sig känna av kroppens signaler och skilja på verklig hunger och tröstätande, ritualer eller slentrianbeteende. Boken har blivit en enorm succé i Tyskland, med en miljon sålda exemplar, och innehåller program som kan ge individuellt anpassad hjälp.

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2011-01-17 Genre: Familj & hälsa Översättare: Corinna Müller Formgivare: Marianne Lilliér Thema-kod: Familj och hälsa Mått: 175 x 246 x 15 mm Vikt: 488 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789155256630 (2011-01-03)

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare