Nyttiga fetter

Kristina Eriksson
Köp boken

Utgivningsdag: 2008-12-22

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Varje dag behöver vi få i oss en viss mängd fett. Faktum är att det är livsnödvändigt. Genom att välja rätt sorts fett kan vi påverka vår egen hälsa.

De flesta av oss behöver minska på mängden mättat fett och istället öka det omättade. Omättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, och omega-3 är den fettsyra som man pratar mest om i det här sammanhanget. Äter man fisk tre gånger i veckan får man i sig den mängd omega-3 som behövs för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

Den här boken vill inspirera dig till att laga och äta mat med mycket omega-3 och andra nyttiga fetter. Den innehåller recept för alla dagens måltider – både frukost, lunch och middag och inte minst härliga bakverk och desserter! Här finns pizza med ansjovis och kantareller, risonisallad med sardeller och spenat, lax med sechuanpeppar och massor av andra läckra recept med nötter, oliver, avokado och olika oljor. Här finns många kycklingrecept (kyckling innehåller mycket omättat fett) och flera vegetariska rätter.

Idag finns det många ”nya” oljor med nyttiga fetter, till exempel sesamolja, pumpakärnolja, tryffelolja och avokadoolja. I boken får du förslag på hur du kan använda dem i din matlagning så att de kommer till sin rätt.

Boken inleds med ett förklarande kapitel om varför vi behöver äta fett, hur fettsyrorna påverkar vår kropp, vilka fetter vi bör minska på och hur vi ska äta för att må bra.

Detaljerad fakta

Genre: Mat & dryck Fotograf: Åsa Dahlgren Formgivare: Monica Sundberg Thema-kod: Kokböcker Mått: 216 x 237 x 14 mm Vikt: 552 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789155254377 (2008-12-22)

Fler böcker av författaren

Nyttiga fetter

Kristina Eriksson
Köp boken

Utgivningsdag: 2008-12-22

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Varje dag behöver vi få i oss en viss mängd fett. Faktum är att det är livsnödvändigt. Genom att välja rätt sorts fett kan vi påverka vår egen hälsa.

De flesta av oss behöver minska på mängden mättat fett och istället öka det omättade. Omättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, och omega-3 är den fettsyra som man pratar mest om i det här sammanhanget. Äter man fisk tre gånger i veckan får man i sig den mängd omega-3 som behövs för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

Den här boken vill inspirera dig till att laga och äta mat med mycket omega-3 och andra nyttiga fetter. Den innehåller recept för alla dagens måltider – både frukost, lunch och middag och inte minst härliga bakverk och desserter! Här finns pizza med ansjovis och kantareller, risonisallad med sardeller och spenat, lax med sechuanpeppar och massor av andra läckra recept med nötter, oliver, avokado och olika oljor. Här finns många kycklingrecept (kyckling innehåller mycket omättat fett) och flera vegetariska rätter.

Idag finns det många ”nya” oljor med nyttiga fetter, till exempel sesamolja, pumpakärnolja, tryffelolja och avokadoolja. I boken får du förslag på hur du kan använda dem i din matlagning så att de kommer till sin rätt.

Boken inleds med ett förklarande kapitel om varför vi behöver äta fett, hur fettsyrorna påverkar vår kropp, vilka fetter vi bör minska på och hur vi ska äta för att må bra.

Ladda ner omslag

Detaljerad fakta

Genre: Mat & dryck Fotograf: Åsa Dahlgren Formgivare: Monica Sundberg Thema-kod: Kokböcker Mått: 216 x 237 x 14 mm Vikt: 552 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789155254377 (2008-12-22)

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare